Min sista LIA. Någonsin

Oj vad galet detta känns! Idag gjorde jag min sista körning som LIA-elev. Min sista tur blev en tidig Trelleborg och sedan en Förslöv. Ett alldeles lagom avslut på denna perioden och det kändes verkligen skitbra. Jag hoppar inte längre ur stolen när balisfelen börjar tjuta. Jag har fått linjekännedom och kan utnyttja banans profil för en sparsam körning även med våra pendeltåg. Jag kan överlista 0P och vet hur man handskas med restriktiva signaler. Jag har fått en så ovärderlig kunskap och förståelse för detta jobbet. WAOW!

Idag tog jag dessutom spruta 1/3, för hepatit A&B, då man som växlare även sköter fekalietömning när man växlar ut vagnarna till Raus. Jag är otroligt jäkla hysterisk när det gäller att sticka grejer i huden. Men just denna sköterskan handskades väldigt bra med mig. Jag plockade upp min telefon och hävdade som en trotsig 5åring att ”Jag tänker kolla på min häst nu!” Sköterskan såg väl sin chans att avleda min uppmärksamhet från hemskheten hon just skulle sticka i armen på mig. ”Jasså hur gammal är hästen?” frågade hon. ”Tjugotvååååå”, svarar jag. Sköterskan: ”Är hon 22 år? Jag ”Neeeeej! Hon är sjuttoooon!” Sköterskan: ”Är du 22 då?”  Jag: ”Neej! Jag är 21!” Sköterska, något förvirrad nu: ”Jaha.. men var fick du 22 ifrån?” Och i samma ögonblick inser jag att jag inte alls plockat fram en bild på hästen utan sitter och glor på en bild av förarhytten i ett Pågatåg. Jag vänder mig mot sköterskan och frågar lite försiktigt ”Överlevde jag?”. Och ja.  Ingen svimning, inget studsande som gjorde att nålen sattes käpprätt på fel ställe. Vilket framsteg från min sida. Och att jag i situationer som dessa förvandlas från en hjälplös 20åring till en hjälplös 5åring är väl sånt man får leva med 😉 Tur att det är hela 4 veckor kvar till nästa dos.

Den senaste veckan har rullat på otroligt bra. Lite för bra för att vara sant tyckte vi. MEN! Misströsta icke! Jag har en skrattretande historia att berätta. Igår, torsdag, så frågade jag min nuvarande körlärare om det var vanligt att pågatågen åkte fast i detektorerna. ”Ytterst sällan” fick jag till svar. Dagen gick och vi hade riktigt bra flyt i körningen. Tills vi skulle ta över ett tåg från Ystad att köra upp till Helsingborg. Föraren vi löste av sa att det några gånger indikerats att ”hållbromsen” plötsligt gick till under körning. Vi lyckades dock rulla hela vägen upp till Vallåkra utan problem. Men när vi skulle lämna plattformen så högg det plötsligt till i tåget. Hållbromsfel!! Just detta är väl en slags givare som ”luras” och indikerar att hållbromsen ligger emot. När det blir en felindikering så bryts pådraget och det blir ett ryck i tåget. Vi försökte att stanna och nöda ut med både körkontrollen och med tryckluftsbromsen. Ingenting hjälpte och indikeringen på hållbromsen var kvar. Vi provade att rulla för att kalibrera vagnen men det gick inte heller. Vår lösning fick bli att hacka oss framåt. Lite pådrag, pådrag bryts, dutta bort fel, pådrag, pådrag bryts, dutta bort fel. Eftersom det upptäcktes så pass nära Helsingborg hade driften ingen chans att trolla fram en ny vagn, utan vi fick kämpa oss upp till Förslöv med ett evigt duttande med körkontrollen. Det blev dock en ny körteknik rätt snabbt. Väl i Förslöv hade vi tid på oss att stänga av bromsen på boggien som uppenbarligen var trött på livet eller något. Vi hade ju gott om tid på oss så vi gick metodiskt igenom vilka kranar man stängde driftbroms och parkeringsbroms på. Det var även en boggie där parkeringsbromsen stängs mekaniskt vid hjulen.

Vi tog på oss varselkläder och klättrade ner i makadamen. Parkeringsbromsen lossas genom att man använder ett verktyg för att ”dra” dem till läge loss, enkelt förklarat. När de lossar hörs ett ljudligt ”poff” och bromsen stängs. Därefter gör man ett skakprov så att blocken verkligen är loss på båda sidor. Den ena bromsen kom det mycket riktigt ett ljudligt poff ifrån. Men den andra ville in poffa!!! Vi skakade på blocken och de var mycket riktigt redan lösa. Vi funderade en stund, men vad ska man göra. Det är svårt att lossa en parkeringsbroms som redan är loss.

Vi ändrade värdena i vår ATC och kunde avgå utan problem eller indikeringar, dock i 120km/h, istället för 160. Det rullade på utan ryck och knyck, och vi var tvärnöjda. Tills fjärren ringer precis innan Kattarp. ”Varmgång, högnivålarm. Krypfart till närmsta driftplats”. Där sitter man helpaff och undrar vad tudan som hände. Vi stängde ju bromsen!? Fick uppmaningen att bromsa ned försiktigt, just för att det inte ska bli ännu värre. Sedan fick jag frågan om jag skulle hinna stanna innan infartssignalen. Och där sitter man väl som en idiot och inser att man passerar den om knappa 5 sekunder. Det slutade med att vi stod stilla innanför infarten, varpå vårt möte i Kattarp inte heller kunde komma in till sin plattform, utan blev stående utanför. Min körlärare la väl ihop ett plus ett och for ut ur hytten. Och mycket riktigt var det vår avstängda parkeringsbroms (som spelat loss) som låg till. Det var bara att lossa på eländet en gång för alla. Och jag hade behövt vara raketforskare för att fatta hur detdär gick till. Som tur är klarade vi oss med 15 minuters försening då problemet ansågs vara löst och vi kunde rulla vidare. Vagnen togs dock ur trafik så det sjöng om det. Och jag förundrades återigen över hur jag lyckas pricka in ett detektorlarm samma dag som jag suttit och funderat över hur det går till.

Nu närmar sig examen i veckan! Då har denna bloggen hängt med en hel lokförarutbildning. Det var jag inte ett dugg beredd på!

// Fanny

Annonser

En reaktion på ”Min sista LIA. Någonsin

  1. Är ni färdiga nu?
    Isf tack för intressanta inlägg under den här tiden, och hoppas att du fortsätter att skriva och dela med dig.

    Och lycka till där ute.

    // Lastbilschauffören

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s