Ingen spänning i min vardag inte!

Igår gjorde vi ett nytt försök med en likadan tur som vi hade när allt slutade i diesellok. Första destinationen var Ystad, precis som dagen innan. Vi rullade ner genom Råå-banans kringelikrokar och allt flöt faktiskt på! Vi körde lite extra ecodriving, rullade från station till station. Det flöt på toppenbra. Tills vi kom in mot Billeberga och jag tyckte att det tystnade lite väl i vagnen. OCH mycket riktigt!!!

IMG_6883

Spänningen var puts väck. Som tur var hade vi fart uppe och hade en perrong att rulla in till. Det vara bara att trycka skämskudden över ansiktet och tycka ut ”Vi står nu stilla pågrund av spänningslös kontaktledning” i PIS:en. Självklart var det kö när man ringde fjärren. Där satt man och filosoferade om det kanske var någon annan bro som var strömförande idag eller vad som nu hade hänt.. Kanske dags för alla att gå med gummistövlar i förebyggande syfte. När det väl gick fram signaler till fjärren så visste de ju direkt vad man ringde om. Strömmen hade tydligen brutits och skulle komma tillbaka inom kort. PJUH!!!!!! Vad är oddsen att allt bara ska krångla?! Dock så blev vi ju några minuter sena när vi rullade vidare mot Teckomatorp. Och det var inte bara vi som blivit sinkade. Vårt möte från Eslöv var LIIIITEEE sent. Vi fick lämna 15 minuter försenade när det var vår tur att rulla ner mot Eslöv. I Lund låg det tågväg för ett X2000 innan vi kunde köra vidare också, varpå vi blev ännu mer sena. När vi närmade oss Burlöv ringde driften och meddelade att vårt tåg nu var så sent att det inte skulle kunna komma ned på Ystadbanan. Istället skulle vi få tömma tåget på passagerare i Hyllie och hänvisa dem till Ystad-tåget efter. Detta låg dock inte speciellt långt bakom oss, så det kunde ju varit betydligt värre.. Det var bara att kalla fram tågvärden för att informera om de nya påhitten. Så klart blir resenärerna irriterade när ingenting fungerar, och tyvärr så blir ju tågvärdarna som får bli lite bollplank för allas upprörda tankar. Detta är ju dock omständigheter som är svårt att skylla på någon. Allra minst Skånetrafiken eller tågvärden. Shit happens. Sometimes some very tough shit. Sen är kanske inte alla lika roade av att sitta på ett stillastående tåg som jag är 😉

Vårt nu tomma tåg fick vi köra ned till Svågertorp och stå där tills vår ordinarie tid var inne då vi egentligen skulle kommit upp från Ystad igen. Och det blev ju en bra stund. Men.. nu har jag sett Svågertorps plattform riktigt ordentligt iallafall.

IMG_6884

Vi körde upp mot Malmö för en liten matrast. Sedan tyckte vi faktiskt att det fick räcka med klödd för denhär dagen. Tills vi insåg att någonting inte stod rätt till. Järda började ropa ut spårändringar och ändrade avgångstider. Tydligen hade ställverket i Hyllie havererat. Någon megasäkring hade gått. Som tuuur var, så kunde vi både köra ned till Trelleborg och tillbaka upp till Kävlinge utan några större svårigheter. Det var alltså ett ganska snabbt fixat problem i jämförelse med de senaste dagarnas kaos!

IMG_6893

Vi vände snabbt i Kävlinge och rullade ner mot Trelleborg igen. Här utan några som helst problem. Vi lyckades till och med rulla upp mot Helsingborg utan några större bekymmer. När vi närmade oss infarten Kävlinge, så ringde fjärren: ”Hej, ehm.. exakt var befinner du dig just nu?”.  ”Öhhm, infarten Kävlinge passerade vi precis” svarade jag. ”Jaha. Har du signal?” Och självklart blir man helnojjig. Vad visade förra signalen? Är jag färgblind. Ser jag inte skillnad på rött o grönt? Har Atcn låtit bli att pipa på mig? Tydligen hade det skett något sorts transmissionsfel, och de kunde väl inte se var vi var eller hur det låg tågväg. Någon minut senare ringde en annan fjärr och frågade ”Exakt var är du nu?”. ”Plattformen Kävlinge” svarar jag.  ”Hur ser signalbilden ut?” ”Jodå, den ser bra ut, vi ska hem”.  Och ja.. ”Transmissionsfel i hela Skåne” lät lite trist tycker jag. Vetinte riktigt om hela TC gav upp en stund där. Som tur var hade vi tågväg åt rätt håll och signal hela vägen. Sedan kunde ställverket i Helsingborg lägga för oss in till Knutpunkten, så hem kom vi!

Åh herregeud. TC kan inte haft några roliga dagar i veckan. Eller så har de haft superkul, vad vet jag? Beställa lite diesellok och köra Russian roulette 😉 Vad är väl en dag på järnvägen! Den kan vara dötrist.. och långtråkig… och alldeles… alldeles underbar!

// Fanny

Annonser

7 reaktioner på ”Ingen spänning i min vardag inte!

  1. Det är så underbart att du älskar ditt jobb och tar problem med ett leende. En gång ska jag berätta gamla lokförarminnen för dig.

    Micke

    Gilla

  2. Det har helt klart varit en intressant vecka inne på TC! Paradoxalt nog så hade jag minst att göra i måndags när jag styrde Malmö C/Citytunneln. Eftersom det var tvärstopp överallt kunde jag inte göra nånting överhuvudtaget när alla tågen väl stod still. Tisdagens stopp i Hyllie var mer hektiskt med alla omledningar. Alla pågatåg mot Ystad och Trelleborg omleddes med nya nummer via Malmö övre samtidigt som Öresundstågen gick sin vanliga väg genom tunneln och mot stopp i Hyllie. Det innebar en fruktansvärt massa korsande tågvägar och tågnummerbyten. Faktiskt lite imponerad av mig själv att jag lyckades hålla tungan i rätt mun och skicka alla tåg åt rätt håll. Annars är det lätt hänt att nått tåg råkar få tågväg åt fel håll i kaoset. Men vi fick faktiskt beröm från Arriva för hanteringen i tisdags!

    Gilla

    • Tycker ni är dögrymma som kan hålla koll på oss allihopa ute i den ”riktiga världen”. Har fullt upp med att hålla styr på mitt eget maskineri😂 Tänker ganska ofta på er när nånting krånglar. ”Åhhh staaackars fjärreeen”😂 Jag håller mig i hytten! Så får ni med ännu bättre simultankapacitet fixa resten🙏🏻😇

      Gilla

      • Råkar du ha nån tur mot Simrishamn i helgen, så är det mig du kommer prata med när du ringer ifrån Simrishamn. Iallafall fram till kl 16 på lördag och kl 15 på söndag. Sen är det semester 4 veckor som gäller😎

        Gilla

  3. Trevligt läsa dina komentarer men nu tänker jag busa lite med dig. (Kanske en examensfråga–) Citat – – (Scenario: Du stannar vid signal Bävertorp 21 som står i Stopp. Du ringer upp tkl, som kort meddelar att det blir en blankett 21. Han anger inte orsaken till den. ( Kanske t.ex.mycket att göra. ) Du får medgivande för signalen och dess medgivandedvärgsignal, växlarna ligger rätt och inga ytterligare dvärgar i Stopp. Sedan avslutar du samtalet.)
    Här är länken – http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1114495

    Gilla

  4. Jag förstår din fascination för T43-loket. Det är varken speciellt starkt eller snabbt, men känns som ett levande oövervinneligt väsen. Utan psykolog utbildning kan jag säga att det där har definitivt med din kärlek till hästar att göra, inte hästkrafter i sig.

    Vänliga hälsningar Micke

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s