Nytt år – Nya utmaningar

Jag får väl börja med att önska alla en god fortsättning och hoppas på att ni haft en härlig jul! Nu har ju kylan börjat infinna sig även här i skåneland, och det kan intygas när flera av barnen i min ridgrupp började gråta uppgivet efter 30 minuter för att de frös så de skakade..

Årets första skoldag gick av stapeln i onsdags och det var växlingspraktik på skolans egen bangård som stod på agendan. Morgonen började något förvirrat, då vi började klockan 8, en timme tidigare än vanligt. Jag var den enda som dök upp av de fyra personer som skulle varit där. Runt niotiden trillade det dock in två förvirrade klasskompisar till, så jag slapp både köra lok, lägga om växlar och vara signalgivare själv som en stackare fått vara dagen innan :’)

Dagens uppgift var att flytta fem vagnar från ett spår till ett annat, och dessutom byta ordning på dem. Till vår tjänst hade vi skolans T43:a, som det dessutom var första gången jag körde eftersom jag missade dieselläran. 16 meters brummande monster!

Sikten från dendär makapären är ju obefintlig! Jag blev nästan lite förskräckt någon sekund, men fick koll på reglagen ganska snabbt. När man kör i så låga hastigheter som vi gör när vi kör emot vagnar eller passerar övergångar, så är den en viss teknik att inte bromsa fast sig med lokbromsen. Det gäller att bromsa, lossa, bromsa, lossa för att inte hjulen ska låsa sig och glida. Fick några tvärstopp, men lyckades rätta till det så det blev mjukare inbromsningar.

Här under kör Fredde loket och Björn står på fotsteget och visar ”back” för att köra emot vagnarna längre bort. Detdär med ljussken, vagnar och om man ska visa ”fram” eller ”back” kan bli lite klurigt när man väl står där, även om vi har blivit grillade med det i TTJn.

Det är ju inte så enkelt att rött ljus alltid är bakåt och vitt ljus framåt! Här får ni lite hjärngympa: – Åt vilket håll kommer loken på bild 1 & 2 köra? Signalgivaren visar ”framåt”. – Åt vilket håll kör loken på bild 3 & 4? Signalgivaren visar ”back”.

Svar: Bild 1: Lampornas sken gäller. Loket kör till höger (vitt sken).

Bild 2: Loket har nu en vagn på den ”vita” sidan och detta blir då ”bakåt”. Loket kommer köra åt vänster.

Bild 3: Lika många vagnar på varje sida & då gäller lampornas sken igen. Loket kör åt vänster(rött), då signalgivaren visar ”back”. 

Bild 4: Flest vagnar på vänster sida, vilket då blir ”bakåt”. Signalgivaren visar ”back” och loket kör till vänster.  

Slutligen får jag väl ta att berätta vart LIA-2, vecka 6-15, kommer att tillbringas. Många har redan haft sina aningar och ni har varit på rätt ”spår”. Haha!

img_2636-2

Det blir Green Cargo – Malmö, med handledare Viktoria den här gången. Jag är jättenöjd med att ha fått denna platsen, och lite Girlpower på det!

// Fanny

Annonser

En reaktion på ”Nytt år – Nya utmaningar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s