Helsingborgs godsbangård

Efter att ha vilat upp mig i en vecka och låtit ansiktet läka ihop, var det dags för lektion i måndags. Helsingborgs godsbangård stod på schemat, där vi skulle få uppleva lite växling och rangering av godsvagnar. Först på agendan var en påhälsning hos Tågex, som styr Helsingborgs Central/Gbg med ett ställverk 65. Det var ju på tal om att Fjärren Malmö skulle ta över Helsingborg, men jag tycker minsann att det är lite ”mysigare” att låta Tågex ligga kvar på Ramlösa. De har sitt lilla hus, där de dessutom kan titta ut genom fönstret och få en bild av vad som faktiskt händer utanför skärmarna.

IMG_4203-2.jpg

Rangering av godsvagnar är himla spännande egentligen! Jag hade aldrig funderat över hur man bygger tågsätt innan jag kom till Green Cargo på min medåkning. Vi fick se hur en liten lokomotor hämtade ett lass med vagnar, som sedan skulle puttas över vallen för att sorteras till olika spår, och på så sätt bygga nya tågsätt.

Uppe i tornet sitter en person som har en härlig utsikt över bangårdens spår, och kommunicerar med personalen på marken via radio. Vid rangering håller tornet koll på vilka vagnar som ska till vilket spår, och han lägger också om växlar/upp bromsar, så att vagnarna hamnar på rätt spår i rätt hastighet. Lokomotorn trycker vagnarna framför sig över vallen och på marken går en person med spett, som på order av tornet tar loss kopplet mellan rätt vagnar. (Lättare att förstå om man tittar på videon här under!) På så sätt kan man koppla loss två vagnar som ska till ”Göteborgspåret” och låta dem komma iväg till rätt spår. Sedan kan man koppla loss en vagn som ska till Malmö, och se till att den kommer in på Malmöspåret. Det är sortering, med självrullande vagnar helt enkelt. Sedan finns vissa vagnar med specialbehov, till exempel farligt gods, som man måste ha extra koll på, vilket tornet meddelar om isåfall. Ser ni spökvagnar som rullar helt själv, så är de inte på vift. De ska bara bilda nya tågsätt.

Här har vi en närmre bild på spiralbromsarna som bromsar ned vagnarna efter att de skjuts över vallen. Här är de nedfällda, men när de är uppfällda bromsar de ned vagnen beroende på dess vikt. Vi fick också prova att lägga om växlar med spett, som man själv får haka fast på undersidan av växeldrivet och dra rätt växeln. Inget för klenisar, så jag säger upp mig!! Vi hittade också en stationär bromsprovsanläggning, som används när man gör grundprov på ett sätt med vagnar innan loket kopplas på. Mycket spännande dag ute i kylan!

Igår slog vi till med ett prov i Diesellära. OJOJOJ! Efter att ha missat alla lektioner och endast haft övningshäftets facit att plugga på kändes det inte speciellt bra. Men lyckades minsann få till ett godkänt resultat på någon vänster, så det är jag nöjd med!

I skrivande stund fick jag bekräftat var min LIA-2 kommer bli av! Preciiis som jag ville, men håller lite på den hemligheten tills det börjar närma sig 😉 Var tror ni jag kommer köra i 10 veckor egentligen? Nu väntar julfirande trots att julkänslan är så gott som obefintlig. Dessutom väntar ett växlingsprov i mellandagarna så har en del intensivt pluggande framför mig i veckan. Tur att min utbildning är så intressant att jag inte ens är bitter 😉

Jag och min ren vill passa på att önska er en God Jul, så hörs vi nästa år! IMG_7146a.jpg

Annonser

3 reaktioner på ”Helsingborgs godsbangård

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s