Øresundståg i all ära!

IDAG!.. vigdes eftermiddagen åt praktiska övningar på motorvagnar ute på Helsingborgs personbangård. Eftersom vår lärare är utbildad på x31, så var det inget annat än en X31K vi pysslade om lite idag! Vi har ju alla sett fram emot en speciell sak med dessa bestar! Att multa! Öresundstågen är ju platta framtill, just eftersom man ska kunna multa & skapa en ”gång” för passagerarna att gå igenom. Lite som en dragspelsbuss. På pågatågen syns det mycket tydligare om det är ett eller två tågsätt, men Ø-tågen är riktgt diskreta på denna fronten. Mycket fiffelurigt måste jag erkänna!

Vi tillbringade först lite tid ute på bangården där vi kollade på 400V/1000V -tågvärme, samt alla luckor där man stänger av bromsar och annat matnyttigt på motorvagnen 😉

Efter en stund var vi alla genomfrusna och fick till vår lättnad klättra in i en någon varmare förarhytt. Efter en liten snabb genomgång av knappar och reglage fick en klasskompis prova att multa med ett tågsätt som stod framför oss. Fick med en liten filmsnutt på denna mycket ospännande händelse, där alla stod som barn på julafton!

Sedan började trixet och fixet!  Förarbordet är format så att det ska kunna vikas åt varsin sida i vardera sätt. I slutet ser man bara två väggar som går lite sicksack genom tåget, men jag har aldrig ens reflekterat över det. Kan bero på att Öresundstågen nästan alltid är överfulla, och jag brukar endast koncentrera mig på att hitta en trygg vägg där jag inte är ivägen för någon :’) Nackdelen med denna konstruktion är ju att lokföraren sitter mitt i ”skyddszonen” om man mot förmodan skulle kollidera med något annat fordon. Vad jag har hört, ska Öresundstågen inte tillverkas längre då den platta fronten inte är godkänd enligt någon ny? EU standard. Får nog återkomma på den punkten!

Allt har sina för och nackdelar, men skillnaden mellan X31/X61 är rätt stor! Det är ju betydligt smidigare att nå alla knappar på x31ans förarbord, dock så sitter telefonerna på helknasiga ställen. Lite morgongymnastik nere bland knäna för att kunna svara , samt olika telefoner beroende på vilket land man befinner sig i. På X61an sitter knapparna lite mer utspridda och det ser mer stilrent ut. Dock är det lite klurigare att nå, iallafall om man är liten och inte har så lång räckvidd! OH det höll jag på att glömma! Den danska ATC-antennen sitter inte under, utan på utsidan av tågsättet. ”Informationen” till tåget ligger alltså på utsidan av spåret. Hmm.. De kör ju med högertrafik i Danmark, så kan bara spekulera i hur det blir om man måste gå över på ”fel” spår. Jag har ingen aning! Vet någon så får ni gärna lämna en liten kommentar så jag blir lite UPPLYST höhö..

Nu har vi precis slängt ihop lite julgodis här hemma som jag sitter och myser med! Förutom kyla, mörker och att behöva skrapa rutor så älskar jag julen!IMG_4054.jpg

Dock blir årets jul inte alls som vanligt. Jag är ju en myyysperson och brukar vilja tillbringa denna högtiden hemma med familjen. I år har jag dock ett växlingsprov i mellandagarna att plugga till, samt en massa jobb inbokat de ”viktiga” dagarna!  Jag har väl kommit till insikt med att min familj inte är fullständig. ÄN! Om något år kanske jag kan tillbringa julaftons morgon i en förarhytt & sedan ta en mysig galopp över ett snötäckt fält, innan det är dags för julmat och KalleAnka! Inga drömmar är för stora.

// Fanny

Annonser

7 reaktioner på ”Øresundståg i all ära!

  1. Naaaw! Så fin häst du har! Vem är det som står och kramar den?
    Var ska du köra nästa Lia? Om du har vägarna förbi Halmstad så kan vi ju alltid träffas och ta en ”fika” 😏
    Ser framemot nästa inlägg! Lycka till tills dess 😄👌

    Gilla

    • Precis som att en Volvo kan ha modellbeteckningen XC90 kan ett tåg ha modellbeteckningen (i tågvärlden säger vi littera) X31K. Tillverkaren av detta tåg är Bombardier/AdTranz om jag inte minns fel. Fun fact: K:et anger att det även kan köra på exempelvis det danska järnvägsnätet.

      Gilla

  2. Gällande dansk atc-antenn och om man måste gå på fel spår så beror det lite på. Vissa sträckor är dubbelspår precis som här och då finns baliser där det behövs.
    Andra sträckor är det bara gjort för att man ska köra på höger, behöver man av nån anledning köra på vänster så ska det orderges och så kan det vara så aty vossa signaler finns eller att man får växla ut på fel spår

    Hoppas det var någorlunda tydligt, lite att göra samtidigt:-)

    Liked by 1 person

  3. Skönt att du verkar ha klarat dig någorlunda helskinnad psykiskt efter påkörningen. Jag har tänkt många gånger på hur jag skulle reagerat om nåt sånt hände de gånger jag fick åka på loket med pappa. Eller om vi kört på en älg eller nåt. . Jag förstår som vuxen varför det är förbjudet att ha med medåkande utan tillstånd…

    Kul att se att du stavar ”Øresundståg” som det ”ska stavas”! 🙂 De flesta gör fel och stavar med svenskt Ö!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s