Tokigt bra!

Torsdagen bjöd på en tur till Karlshamn, tur&retur. Vi körde upp med ingen mindre än ”Orange:is” som jag tagit mig fräckheten att döpa snyggingen 1290 till! SÅÅÅ HÄFTIGT! Och att det verkligen finns folk som har full koll på att ”Åh, 1290 kommer hit idag” och kör gatlopp för att hinna fota på så många ställen som möjligt :’) Jag är inte riktigt van vid denna världen känner jag, men det är urhäftigt att det finns ett sånt engagemang.

Det blev en hel del stående på sidan under denna turen då det är enkelspår en bra bit. Fick pyssla lite med Martins öhh.. pussel/”minispis” som man kunde bygga ihop på ett finurligt sätt! Han slutar aldrig förvåna med sina häftiga grejer!! Väl i Karlshamn lämnade vi vagnarna, tog en promenix och åt lunch innan det var dax att vända skönheten hem mot Malmö igen. Blev lite växlande, växelomläggning och ”vägskydds-knapptryckande” innan vi var på G med nya vagnar igen. Och nä.. jag har ingen aning om vad vissa saker heter så jag bara hittar på lite namn och hoppas att folk förstår 😀 Blev en del stående även på hemvägen, men hade en bra fjtkl som gav oss fritt blås sista vägen ner till Malmö, annars hade nog dagen blivit lite längre än vad den blev. MEN tiden som spenderas i en orange RC4 kan man ju aldrig få för mycket av! 😉 Särskilt inte när man bara är elev!

Under bilfärden hem från Malmö råkade vi köpa ännu en ”Café cooler” från 7/11. Martin visade även riktiga ”handyskillz” och skruvade i en ny blinkerslampa då den gamla var trasig. Och är det inte ironiskt? Morgonen därpå plockade Martin upp mig på stationen och vi körde mot Malmö. Tog inte lång tid innan pojkvän, som lämnat mig & körde bakom oss, ringer upp mig: ”-Hej.. er baklampa är trasig!” Faller en, faller alla, eller vad är det man brukar säga? 😉

På fredagsmorgonen hade Martin uppföljning med instruktör, så jag blev sittandes på GC i några timmar. Massa tid att läsa järnvägsbloggar, plugga broms och självklart kolla drömutrustning på Hästnet. Måste ju påminna migsjälv om att jag faktiskt är hästnörd i grunden. Lätt att glömma efter en så händelserik vecka! När han var tillbaka blev det en trip med ”Snigeln” (som bara var ca 90 minuter sen) till Trelleborg och sedan ensamt lok tillbakaaa till Malmö. POWER! Sådär småjobbigt att veta att man skulle tillbaka till skolbänken efter denna veckan! Men det tog inte slut där!..

Skulle ta ett Pågatåg hem från Malmö och ja.. Martin slutar aldrig förvåna mig! Hips vips så hade han ordnat så att jag fick åka i hytten på ett Pågatåg hem. Trodde jag! För jag fick köra till Helsingborg. Det blev så uppenbart just där och då att jag inte har en aning om vad jag vill jobba med i framtiden. Tåg som tåg, NEJ verkligen inte! Efter en vecka på gods, var det en minst sagt underlig känsla att sitta i en motorvagn. Man kunde liksom köra genom att trycka på farthållaren, varpå tåget själv drog upp i 160. Man ser en orienteringstavala till en hållplats, lägger till ca 75% broms & rullar sedan in mot perrongen i en anpassad hastighet och släpper sakta på bromsen för att få en mjuk inbromsning. Öppnar dörrar, fäller ut backspeglar, stänger igen vid signal och väntar på tecken för avgång. Man ser den gröna lampan tändas och kan köra igen. Jag var helt på alerten vid 40-övervakningarna tills jag insåg att ”höh.. de hinner ju försvinna innan jag ens kommit i närheten av 40km/h..?”. Detta var ju dock allmänt förenklat, men jag satt jämt och väntade på något oväntat som aldrig kom :’)

Tror jag hade trivts väldigt bra på Pågatågen, då jag aldrig tröttnar! Kan ha kul i evigheter åt samma sak, bara det känns bra! Sedan kan jag tro att man glömmer mycket av vad man lär sig i skolan och det är väl nackdelen med persontåg. Samtidigt vill jag köra gods! Jag älskar utmaningar, att bli lite smutsig och klättra rundor. OCH klart vill jag ha reflexväääst!! Här har jag verkligen någonting att klura på! Har ju dock inte ens haft min första LIA än, så det återstår att se!

Förstår INTE hur denna veckan kunnat vara så bra? Vädret har varit skitBRA! Allt har varit så häftigt och Martin har verkligen lagt tid på att lära mig saker! Sen kommer jag till stallet och hästen, som varit en riktig MUPP på sistone, går som en klocka. Mina ridbarn red som gudar & alla satt kvar trots 0% ridvana hos de flesta! Känner att jag ligger några timmars sömn back, men jag är för glad för att orka vara trött..  HUR KAN EN VECKA VARA SÅ BRA?!

// Fanny

Annonser

3 reaktioner på ”Tokigt bra!

  1. Far som var lokförare (som är död nu) hade hållit med, det är inte samma sak att köra motorvagn som att köra ett riktigt lok! Jag håller också med, för jag fick köra nån gång när jag var medåkare till pappa (fast den medåkningen och körandet är preskriberat nu). Hehe! Tyvärr visste jag att det inte var lönt att söka min drömutbildning till lokf., jag skulle inte klara läkarundersökningen med mitt halvdåliga öra.

    Det var mycket noga med hierarkin på farsans tid, rälsbussförarna var inga riktiga lokförare, och ytterligare ett steg längre ner kom lokomotorförarna! 🙂 För faktum är att de hade olika utbildning, och även olika titel och lönegrad! MAn kunde väl lite långsökt jämföra med att ”bara” ha B-körkort för personbil och att ha C för Lastbil. Lite ”finare” således! 🙂

    Liked by 1 person

    • ÅH! Vad kul att höra lite från ”baktiden!” Det var häftigt att själv få känna skillnaden, men samtidigt så blev jag väldigt kluven då jag tror att både motorvagn och lok passat mig på olika sätt :O Synd att du inte kunde bli lokis(!), men du verkar ju ha hängt med i tågvärlden iallafall 😀

      Gilla

  2. Ping: LIA-3, vad blir det av mig? | Hästbrud och Lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s