Bakom dina fördomar

14 dagar kvar. Två veckor, sen sätter jag mig i skolbänken igen. Känns pirrigt, men såå roligt! Jag har med mig mycket i ryggsäcken från min förra utbildning, alltså en bra grund att stå på. Det känns otroligt tryggt att inte vara helt vilse redan. De som ger sig in på detta yrket från ingenstans är modiga tycker jag!

Jag tänkte mig från början att jag skulle trilla in i en klass med 30 äldre män och några halvgamla tjejer. (Inga fördomar alls… eller?) Dock har jag stalkat igenom utskicket som gjordes när vi fått veta att vi var antagna och det fanns både massa unga tjejer och killar med. Förvånad blev jag! Jag är dock en person som trivs bäst i killars sällskap. Som hästtjej har man lärt sig att tjejer och drama är en given kombination.. Har en ganska grov humor också som tjejer inte alltid uppskattar, men killar har desto lättare att acceptera.

Själva utbildningen är jag sååå spänd på. Jag har lite satsat allt på ett kort. Då jag gått på Trafikverksskolan genom Campus har jag redan fått en uppfattning. En inte så bra sådan. Många lektioner var under all kritik! Men nu ska jag byta byggnad, lärare och HOPPAS på ett betydligt bättre upplägg. Lokförarutbildningen är dock äldre än JVG-ingenjör, vilket förmodligen innebär att de gör detta i sömnen vid detta laget. Efter alla fina utskick och snabba svar jag fått känns det seriöst och jag tror på det. Detta blir bra. Det blir det!

train-1377987_960_720Härlig bild från Pixabay. Allt som involverar järnväg är Vackert med stort V!

// Fanny

Annonser

7 reaktioner på ”Bakom dina fördomar

  1. Jag vill också passa på att önska välkommen till järnvägen! Jag såg din frågeställning angående kombinationen lokförare/hästägare på ”I huvudet på en lokförare”, så jag tänkte bidra med några reflektioner:
    Enligt min erfarenhet har du valt ett bra yrke för att klara kombinationen. Det är välbetalt, och arbetsveckorna är inte så långa. Men det är nog viktigt att du väljer rätt arbetsgivare, så att du får bra arbetstider och inte så mycket överliggningar. Jag är själv lokförare och äger tillsammans med min fru en hästgård i Dalarna. Jag rider inte själv, men har efter att min fru råkade ut för en svår ridolycka tidvis skött rätt mycket av det praktiska, så jag har några års erfarenhet av kombinationen hästgård/lokförare.

    Det kan vara svårt om man är helt själv och har häst på sin egen fastighet, eftersom arbetstiderna kan variera väldigt. Har man medryttare eller snälla familjemedlemmar går det att få till det rätt så bra, minst lika bra som med ”vanliga” arbeten. Och då har man oftast klart bättre ekonomi för att köpa en massa saker man ”behöver” (läs: förälskat sig i). Och det går att förenkla mycket med lösdrift, så som vi har gjort. Och om man hyr stallplats på ett bra ställe och är villig att betala för en del extra så behöver man ju inte ens åka till stallet varje dag. Ekonomiskt ska det inte vara några större problem om man inte är osedvanligt slösaktig på andra områden.

    Enligt min mening är det helt överlägset att arbeta 7/7. Dvs arbeta ”komprimerat” i sju dagar i sträck och sedan vara ledig i sju dagar. I mitt fall är det dessutom kombinerat med att vi mycket sällan har några överliggningar på bortastation och i princip alltid kommer hem efter våra turer. Ingen ”kvartstid” heller.
    Sådana scheman finns dock bara hos vissa arbetsgivare, och i stort sett bara om man väljer att köra godståg. Ett sådant schema gör att man får riktigt mycket tid under ledigveckorna, samtidigt som man fortfarande kan sköta det nödvändiga under arbetsveckorna.

    Tyvärr väljer många tjejer som går lokförarutbildningarna nästan per automatik att köra persontåg när de är färdiga som lokförare, så därför skulle jag vilja slå ett slag för kombinationen tjejer och godståg. Man måste nämligen prova på både godståg och persontåg innan man kan säga vilket man trivs bäst med, och det är först när man är ute i verkligheten som man får se och uppleva alla fördelar och nackdelar. Somliga verkar tro att det är väldigt tungt och skitigt att köra godståg och i synnerhet radioloksturer (och således ett jobb som bara passar storväxta män med hår på bröstet), men om man är hästtjej tror jag inte att man ens reflekterar över att man får ta i lite med koppel ibland och att man kan bli lite svart på handskarna. Man har så många fördelar: Ingen stress, man får röra på sig när man ”går bromsen” och när man växlar, och man kan ofta gå tidigare än tidtabellen och sluta turen betydligt tidigare än vad som står på turlistan. Det är omväxlande, och tiden går fort. Dessutom är det oftast riktigt bra betalt. Nackdelarna är att en del turer går nattetid och att man får ta stort ansvar själv och ibland lösa problem på egen hand – det sistnämnda kanske inte alla ser som en nackdel, men det är individuellt.

    Det blev ett långt inlägg, men det går att säga mycket i det här ämnet. Jag tror du har gjort ett jättebra val, och jag hoppas det ordnar sig med LIA-platser. Lycka till! 🙂

    Gilla

    • Tack så mycket för detta välutvecklade svaret! Jag hoppas att det ska gå vägen. Är inriktad på persontåg men nu när du säger det så kan jag absolut tänka mig GC om det inte innebär allt för mycket övernattningar. Härligt med hästgård, det är min dröm men svårt här i stan. Hoppas din fru återhämtar sig!

      Gilla

  2. Du behöver nog inte vara så orolig över själva utbildningen. Man ska nog vara väldigt slarvig och ointresserad om man inte klarar den med godkänt resultat. Ett litet tips dock:
    Jag upplever det som att ganska många lär sig regler och förordningar ”mekaniskt”, dvs. att man lär sig att det ska vara på ett visst sätt, men man lär sig inte varför. Den typen av kunskaper glöms lätt bort. Om man hela tiden funderar på och tar reda på varför det måste vara på ett visst sätt och varför man inte kan göra på ett annat sätt, då ser man lättare hur allting hänger ihop. Så var gärna frågvis, för din egen skull om inte annat. Man har stor nytta av detta när man kommer ut i verkligheten sedan.

    Jag har ingen inblick i hur GC:s scheman ser ut i Skåne. Här uppe får man nog söka sig till privata aktörer om man vill ha riktigt bra scheman. Jobbar själv hos en konkurrent till GC. Försök få någon LIA även hos en privat godsoperatör. I takt med att upphandlingar vinns och förloras så kan det mycket väl dyka upp sådana alternativ med trevliga scheman även i Skåne när du är färdig, om det inte redan finns.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s